Фахівці ГО «Карпатські обрії»  здійснили дослідження діяльності  митниці за вересень місяць, зокрема:

 Щомісячне опитування громадян “Державний кордон дружній для друзів”.

 Респондентами стали 17 громадян України, які перетинали кордон у серпні 2022 року. 16 респондентів станом на вересень повертались в Україну і тільки 1 респондент знаходиться зараз за кордоном. Найбільше респондентів перетинали пункт пропуску КПП «Ужгород-Вишнє Нємецьке» – 9; КПП «Чоп-Тиса- Захонь»- 2; КПП «Малий Березний – Убля» – 2; КПП «Краківець-Корчова» -1; КПП «Солотвино»- 1; КПП «Лужанка-Берегшурані» -1.

 Найбільше респондентів перетнули кордон автобусом – 52,9% (9 респондентів), автомобілем – 35,3% (6 респондентів), пішки – 11,8% (2 респонденти).

 На запитання: «Скільки часу зайняло перебування на самому пункті пропуску іноземної держави (це час як ви потрапили на територію пункту пропуску до моменту, як Ви покинули пункт пропуску)?» 5 респондентів відповіли, що до 1 год., 4 – 2 год., 2 – 4 год.; 2- 5 год.; 2 – 25 хв., 1- 5 хв., 1-10 хв.

 Скільки часу зайняло перебування у черзі перед українським пунктом пропуску?» 9 респондентів відповіли, що до 1 год., 2 -2 год.; 4 – 25 хв.; 2- 10 хв.

 Усі респонденти вказали на існуючі проблеми на кордоні, найбільше значення 66,7% – наявність черг на кордоні, 46,7% повільна робота працівників на пунктах пропуску, 13,3 % – відсутність місць для прийому їжі; 6.7% – відсутність/низька якість українського мобільного зв’язку, 0 відповідь на вимагання хабаря.

 Респонденти оцінили рівень своєї задоволеності санітарними умовами під час перебування на пункті пропуску (туалет, наявність води, чистота тощо), найвищою оцінкою «5» оцінив 1 респондент; «4» – 8 респондентів; «3» – 1 респондент. Оцінку «2» поставили 4 респонденти та оцінку «1» поставили 3 респонденти.

 Фокус-група з суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності “Міжнародна торгівля в умовах війни” відбулася 1 жовтня 2022 року о 12:00 на онлайн-платформі Google Meet. Участь взяли четверо респондентів, які займаються пасажирськими або вантажними перевезеннями.

 Фокус-група пройшла успішно, всі респонденти відверто відповідали на поставлені нами запитання і виокремили наступні проблеми, такі як: великі черги на кордоні, недостатня кількість пунктів пропуску, низька якість комунікації працівників митниці з представниками бізнесу слугує причиною уповільненої реакції на запити суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності, недостатньо кваліфікованої робочої сили, людський фактор, черги з боку пунктів пропуску країн сусідів.

 Бізнес розвивається у 2 ЗЕД без суттєвих змін, це стосується вантажних перевезень, додались нові країни, у 1 ЗЕД змінились пасажирські перевезення, зник туризм додались біженці; 1 ЗЕД зазначив значне погіршення бізнесу дослівно: «Наше підприємство спеціалізується по наданню митно-брокерських послуг і складських послуг. В нас є митний склад і інфраструктура по перевантаженню вантажів. І оскільки ми спеціалізувалися на транзитних вантажах, то фактично наш об’єм роботи впав на 95% не менше. Може більше навіть. І єдине що ми зробили зараз відмовилися від митного складу, віддали митний склад «Червоному Хресту» під роботу, а самі робимо ту невелику роботу яка є: допомагаємо експортом зернових, продовольства або там перевантажуємо трошки. Тобто наш об’єм робіт, скажем так, 5% від минулорічних».

 Інший учасник ЗЕД наводить приклад: «Насправді в нас з початку бойових дій змінилося лише те, що мусимо реєструвати на кожну поїздку водіїв у програмі «Шлях» це принципово. Чого власне не було раніше. А певних документів і так далі, нічого не змінилося в принципі. А претензій нема. Претензії є скоріше до наших сусідів, там чи Словаччина чи Угорщина, тому що як і вантажних перевізників, так і десь у пасажирських перевізників, якщо ви йдете десь колись у певні дні, то бачите черги великі, то іноді люди стоять дійсно було таке і по 15 і по 17 годин. Це знову ж таки питання до наших сусідів не інша гостра до наших контролюючих органів.

 Усі представники ЗЕД зазначили проблеми з комунікацією з боку митних органів, та проблеми декларування вантажів.

 За звітній період ГО «КАРПАТСЬКІ ОБРІЇ» було проведено моніторинг роботи митниці. Серед основних проблем, які були зафіксовані – багатокілометрові черги вантажівок до пропускних пунктів. Ще на початку вересня Закарпатська митниця інформувала, що на під’їздах до пунктів пропуску «Ужгород-Вишнє-Нємецьке» (українсько-словацький кордон) та «Чоп-Загонь» (українсько-угорський кордон) утворюються значні черги із вантажівок, які слідують до країн ЄС. До кінця місяця ситуація не стала кращою, станом на 26 вересня на виїзд з України найбільша кількість вантажних авто на пункті пропуску «Тиса – Загонь» – біля 1000 вантажівок. Було проведено наради митників із колегами у Словаччині і Угорщині, щодо оптимізації митного контролю.

 Діяльність за програмою «Сприяння покращенню та оцінка роботи регіональних митниць Закарпаття, проблеми та перспективи» підтримується проєктом За чесну та прозору митницю за сприяння Європейського Союзу (European Union in Ukraine), який реалізується Інститут економічних досліджень та політичних консультацій. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю ГО “КАРПАТСЬКІ ОБРІЇ” і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу та Інституту економічних досліджень та політичних консультацій.