Майже половину автівок 2017-22 року випуску, які заїхали через КПП Закарпаття з 1 по 13 квітня, завезли працівники Держмитслужби в Закарпатті.

26 квітня український бізнесмен Сєяр Куршутов, котрий у квітні 2021 року потрапив під санкції РНБО за свою причетність до контрабанди, опублікував список автівок 2017-22 року випуску, які заїхали до України з країн ЄС з 1 по 13 квітня 2022 року. В цей час у країні діяв пільговий режим, під час якого сплата мит на ввезення низки товарів була скасована.

З 1 до 13 квітня через КПП Закарпатської області в’їхало 78 транспортні засоби. У тому числі 12 авто 2017-2022 р.в.: по три автомобілі марок Audi, Mercedes Benz, Skodа та Volkswagen.

Хто завіз?

Найбільшими за кількістю митних оформлень декларантам по Закарпатській митниці стали Бачинський Георгій Георгійович, ТОВки «Порто Франко.» та «Етна-Брок».

Георгій Бачинський, колишній працівник митниці, а сьогодні митний брокер, ввіз 8 авто. Чоловік веде підприємницьку діяльність у сфері транспорту.

ТОВ «Порто Франко.» (код ЄДРПОУ 38994348) із статутним капіталом 700 тисяч гривень і діяльністю у сфері транспорту, яке завезло 19 авто. Уповноважена особа ТОВ Дмитро Макара, а кінцевий бенефеціарний власник Артем Письменний з Чопської митниці. В історії власників також значиться ще один митник – Максим Колочинський. Близька родичка Дмитра Макара, ймовірно дружина, Ганна Макара працює головним державним інспектором Закарпатської митниці Держмитслужби.

Митник Артем Письменний – також головний менеджер ФК «Минай». Футбольний клуб належить підсанкційному контрабандисту з першого списку РНБО і ексмитнику Валерію Пересоляку.

ТОВ «Етна-Брок» (код ЄДРПОУ 40228800) із статутним капіталом майже 150 тисяч гривень і діяльністю у сфері транспорту завезло 9 авто. Уповноважена особа Мирослав Бугір, котрий, ймовірно, працює митним брокером на заводі «Джейбіл» в Ужгороді. Втім ні він, ні ще двоє «піджаків» не є справжніми власниками ТОВ. Фірма належить ексмитнику і діючому митному брокеру Віталію Наріжному.

У ТОВ «Етна-Брок» розмитненням авто також займається вже згаданий Георгій Бачинський. Про це свідчать дані застосунку для ідентифікації номерів Getcontact, користувачі якого саме так вказали Бачинського у своїх телефонних книгах.

Наслідки нульового розмитнення

За довідкою з Держмитслужби, на яку посилається ЕП, станом на 26 квітня, користуючись пільговим режимом, що скасовує сплату мит на ввезення низки товарів, в Україну ввезли понад 19 тисяч автомобілів.

«У Митниці звернули увагу, що ввезені у період дії пільги (8-21 квітня) товари не були предметами першої необхідності та такими, що забезпечують безперебійну роботу економіки. При цьому мита з їхнього ввезення формують суттєву частку доходів бюджету – зокрема, транспортні засоби, телефони тощо», – пише видання.

Було ввезено 32,5 тон, шкіряного взуття – 283 тон, сирів – ще 411 тон. Лише з цих товарів мало бути сплачено 1,3 млрд гривень платежів. Через пільгове ввезення 19 тисяч автівок бюджет недоотримав ще понад 2 млрд гривень. Водночас митними пільгами скористалися українці, що купували автомобілі преміум-класу вартістю понад мільйон гривень. Наприклад, MERCEDES-BENZ S560 вартістю 3,7 млн гривень, MERCEDES-BENZ S400 за 3,3 млн гривень, AUDI Q7 за 2,4 млн гривень.

Черги на кордоні, які утворювались внаслідок цього, спричиняли проблеми із ввезенням гуманітарної та військової допомоги та ризикують спричинити міжнародний скандал. Так член Наглядової Ради ДК «Укроборонпром» Олександр Носов зазначив, що «поляки припиняють допомогати Украіні безкоштовною гуманітаркою». За його словами так може статись через те, що «за останній тиждень українці витратили більше 400 мільйонів злотих, тобто близько 100 мільйонів доларів, на купівлю легкових авто, більше 40 тисяч штук, які до військових потреб не мають ніякого відношення…».

Реакція влади

26 квітня у парламенті зареєстрували законопроєкт, який пропонує відновити оподаткування транспортних засобів, що ввозяться з-за кордону.

Посадовці вважають прийняте місяць тому рішення про пільгове розмитнення помилковим. Так при дефіцитному бюджет країна втратила 350 млн гривень. За підрахунками податкового комітету Верховної Ради, після нарощування обсягів ввезення «євроблях» воююча країна щодня втрачала близько 100 млн гривень. Проте коли ухвалять новий закон – не відомо.

Мета «нульового мита» – поповнення знищеного війною автопарку у близько 500 тис автівок та допомога волонтерам, що завозять машини для ЗСУ – була втрачена. «Вікно можливостей» використали ті, хто був найближче до корупційних схем. У даному випадку прицівники митниць Держмитслужби.