Електросамокати дозволяють швидко та екологічно пересуватися містом, при цьому знижують навантаження на транспортну систему. Однак, через відсутність культури пересування та незнання правил, користування ними може бути небезпечним. Часто виникають конфлікти: автомобілісти нервуються, пішоходи – лякаються. Та й інфраструктура Ужгорода наразі не пристосована для безпечного використання електросамокатів. Проте електросамокати нікуди не зникнуть. Потрібно, як мінімум, пристосовуватися усім учасникам дорожнього руху, як максимум – не нехтувати правилами пересування й зробити доступну інфраструктуру.

Одними з перших в місті прививали культуру споживання електросамокатів – подружжя Білоног. Дзвінка Білоног разом із чоловіком заснували в місті сервіс прокату “Екобайкер”: Розпочинали цю справу ще у 2021 році з невеличкою кількістю самокатів, їх було 5 або 6. Хотіли просто познайомити містян із цим транспортом.

Дзвінка Білоног
Дзвінка Білоног

“Наша політика була в тому, щоб ми особисто мали контакт з людиною, якій видаємо самокат, пояснили інструктаж, обов’язково розповіли правила користування та пересування. Завжди пропонували шоломи. Це була гарна історія, зараз переформатували більше в просвітницький формат роботи. Пояснюємо правила користування усім бажаючим”, – зазначає Дзвінка. 

Більшість користувачі електросамокатів нехтують правилами та рекомендаціями виробників. Варто памʼятати, що дітям взагалі заборонено їздити проїжджою частиною на електросамокатах. Та й загалом до 14 років великими електросамокатами дітям користуватися не можна. Проте картина реальності інша. Часто такий вид транспорту опиняється в руках неповнолітніх громадян. Сучасні електросамокати розвивають швидкість до 25-30 км/год. Деякі моделі можуть розганятися навіть до 50 км/год і більше, залежно від їх потужності та конструкції.

Проблема в місті не лише із культурою пересування, але також із відсутністю велоінфраструктури, по якій би мали рухатися користувачі електросамокатів. Відповідно, користувачі електросамокатів їздять на тротуарах та проїжджій частині. 

Дзвінка Білоног зазначає: “Рух на електричних самокатах прирівнюється до руху на велосипеді. Це означає, що особи старше 14 років за відсутності велоінфраструктури мають право рухатися правим узбіччям проїжджої частини, триматися якомога правіше. Звичайно, користувачі електросамокатів мають мати на собі світловідбиваючі елементи і також рекомендовано мати на собі елементи захисту. Якщо в наших реаліях доводиться декуди заїжджати на пішохідну зону, то найкращий варіант – зійти з самокату і котити його поруч або принаймні максимально сповільнювати рух біля пішоходів, щоб не лякати їх. Оскільки пішохідна зона пріоритетна для пішоходів. Це стосується і проїжджої частини. Маємо враховувати те, що є інші учасники дорожнього руху, громадський транспорт, звичайний транспорт. Обов’язково потрібно бути передбачуваним для водіїв, тобто завчасно готуватися до повороту. Водночас маю заклики до водіїв автомобілів. Для мене, користувачки електросамокатом, яка дотримується правил, дуже важливо те, щоб і водії автівок не “летіли” поруч зі мною. У місті вулиці вузькі, і фактично відстань між автівкою, велосипедистом чи користувачем електросамокатом, мінімальна. Якщо хтось на великій швидкості поруч проїжджає, відбувається повітряна хвиля, або якщо дуже сильно сигналять, можна налякатися. Окреме ще прохання до всіх користувачів електросамокатами – не їздіть швидко. Враховуючи наші узбіччя, де дуже багато відкрито каналізаційних люків, наявність ям, це може закінчитись дуже погано. Також заборонено їздити в двох та в трьох на одному самокаті”. 

Загалом правила користування самокатами прописані виробниками на офіційних сайтах. Ознайомитися з ними можна тут. Нагадаємо, що в Україні електросамокати, моноколеса, гіроскутери й інший електротранспорт потужністю до 1000 Вт вважаються транспортними засобами. Проте окремих правил дорожнього руху для водіїв електросамокатів – не має. 

У відповідь на запит від нашої редакції, Головне управління Національної поліції в Закарпатській області зазначили, що у Правилах дорожнього руху України термін «водій електричного самокату» відсутній, і такі водії не визначені цими правилами. Відповідно окремий облік звернень щодо ДТП чи аварійної обстановки за участю електросамокатів не ведеться.

У той же час самокати мають чимало переваг. Це чудовий транспорт для малих міст, як Ужгород. Допомагає економити час на добирання в час пік. Електросамокати компактні, вони відносно швидкі, легкі і зручні. Проте не без незручностей – відсутність велоінфраструктури, погана сполученість там, де вона є та не відсутність однозначності щодо дорожніх правил для користувачів електросамокатів.

Текст: Тетяна Лесюк Відео: Юлія Дердюк