Нові реформи в Україні, визначення їхньої пріоритетності та ефективності впровадження. Тепер за цим процесом можливо слідкувати за допомогою нового аналітичного інструменту Уряду – Матриці реформ

«Матриця — це величезний план змін, який систематизує реформи та включає офіційно затверджені рекомендації та умови за програмами макрофінансової підтримки, а саме: документи Єврокомісії, структурні маяки МВФ, План України за програмою Ukraine Facility, умови Світового банку», — відзначив Прем’єр-міністр Денис Шмигаль.

Матриця Реформ є аналітичним інструментом для ефективного впровадження і моніторингу виконання всіх запланованих заходів. Вона включає заходи на виконання рекомендацій міжнародних партнерів та умов за програмами фінансової підтримки.

Наразі Матриця реформ містить 206 умов і рекомендацій та 410 індикаторів, які мають бути частково або повністю виконані у 2024 році.

«У Матриці систематизовано умови й рекомендації міжнародних партнерів України. Лише у 2024 році ми маємо виконати 410 індикаторів, які представлені в офіційних документах. Матриця допоможе пріоритезувати та визначити послідовність у здійсненні реформаційних заходів. Для забезпечення потреб держави наразі основна увага має бути зосереджена на кроках, які забезпечать максимальний ефект щодо посилення макропоказників та відновлення економіки без значних фіскальних витрат. Внутрішні трансформації мають відбуватися системно та послідовно, і водночас підтримуватися покращенням зовнішніх умов за сприяння партнерів», – пояснила Перший віце-прем’єр-міністр України – Міністр економіки України Юлія Свириденко.

Матриця реформ містить перелік рекомендацій міжнародних партнерів – зокрема тих, що містяться в звіті Європейської Комісії щодо України в межах Пакета розширення ЄС – та умов за програмами фінансової підтримки – позики МВФ, Світового банку, План України для Ukraine Facility.

Виконання рекомендації може передбачати кілька різних заходів, за які можуть відповідати різні органи державної влади та можуть бути різні терміни виконання. Виконання кожного завдання є індикатором прогресу матриці реформ.

“Для Уряду важлива максимальна відкритість і публічність процесу виконання узгоджених із партнерами заходів. Саме тому запущено та презентовано сайт Матриці реформ, де кожен може ознайомитися зі змістом, термінами та графіком виконання умов у різних сферах. А можливість застосування фільтрів до конкретного виконавця, індикатора та його рівня економічного впливу дозволяють провести ґрунтовний аналіз виконання Україною спільно визначених з партнерами заходів”, – зазначили у Кабінеті міністрів України.

Оскільки індикатори в окремих документах відрізняються, загалом матриця включає 11 видів індикаторів:

  • Пов’язані із роботою над законопроектами: «Розроблено законопроєкт», «Законопроєкт подано на розгляд КМУ», «забезпечення супроводження розгляду Верховною Радою проекту закону», «супровід законопроєкту під час ухвалення», «Закон прийнято», «Закон набрав чинності»
  • Пов’язані з роботою над актами Уряду: «Проєкт акта КМУ подано на розгляд КМУ», «Прийнято акт КМУ»
  • Пов’язані з роботою над актами центральних органів виконавчої влади: «Розроблено акт ЦОВВ», «Прийнято документ ЦОВВ»
  • «Розбудова інституційної спроможності» (проведення конкурсів, проведення навчань тощо)
  • Індикатор процесу – пов’язані з різним процедурними заходами як запровадження цифрових систем, проведення перемовин тощо

«Такий величезний обсяг роботи потребує систематизації, контролю і моніторингу виконання. Саме з цією метою ми запускаємо аналітичний портал – сайт Матриці реформ, який дозволяє кожному користувачу проаналізувати стан виконання тих, чи інших заходів”, – розповів Міністр фінансів України Сергій Марченко.

Водночас слід зазначити, аналіз показав, що реалізація заходів, передбачених Матрицею реформ, не буде достатньою для забезпечення критичних потреб держави, пов’язаних з обороною, енергетичною стійкістю, критично важливими капітальними інвестиціями, передачею технологій та доступом до ринків.

Було визначено, що для максимізації ефекту реформ Україні спільно з міжнародними партнерами треба зосередити зусилля на трьох напрямах:

1. Усунути макроекономічні ризики завдяки партнерам в межах Багатосторонньої координаційної платформи донорів та забезпечити довгострокове (до 2027 року) зовнішнє фінансування та негрошову підтримку.

2. Сприяти швидшому відновленню шляхом усунення основних перешкод для розвитку. Потрібно забезпечити протиповітряну оборону, енергетичну стійкість, стабільний та передбачуваний доступ до зовнішніх ринків, подолати дефіцит робочої сили та відновити логістику (SEAL+).

3. Посилити потенційне зростання – необхідно доповнити реформи визначеними за часом і обсягами інвестиціями та домовленостями щодо передачі технологій від партнерів, які сприятимуть підвищенню продуктивності та зростанню капіталу.