Публічна дискусія відбулася 14 листопада та була організована громадською організацією «Карпатські обрії» в межах субгранту проєкту ACCORD: Accountability and Capacity-building for Customs Oversight and Reform Development. У зустрічі взяли участь представники волонтерських організацій, аналітичного середовища, зокрема, Центру аналізу регіональних ризиків  та керівництво митних органів регіону. Підтримку та організаційну допомогу надали Центр соціологічних досліджень та соціальних ініціатив та Центр аналізу регіональних ризиків та його Почесна Президентка, академік Світлана Мітряєва.

Після вступних слів доцента УжНУ, голови правління ГО «Карпатські обрії» Руслани Джуган, старшого аналітика Інституту аналітики та адвокації Віталія Набока, заступника начальника Закарпатської митниці Василя Татоша та заступниці начальника Львівської митниці Зої Бистрової, учасникам було представлено результати дослідження ефективності реформування митниці у Західному регіоні.

У межах проєкту команда «Карпатських обріїв» проаналізувала зміни в роботі митниці після початку повномасштабної війни. Серед головних результатів:

  • після 24 лютого 2022 року митниця повністю переорієнтувалася на забезпечення критичного імпорту;
  • оформлення гуманітарних вантажів максимально спрощене — від кількох годин до хвилин;
  • налагоджено тісну співпрацю з обласними військовими адміністраціями з метою уніфікації правил контролю і доставки допомоги;
  • перші гуманітарні вантажі перетнули кордон уже в перший день повномасштабного вторгнення через пункти пропуску Польщі, Словаччини та Румунії;
  • створені спільні робочі групи, що дозволило оперативно запровадити механізми організованого контролю та визнання гуманітарних вантажів.

Учасники зустрічі детально обговорили, як працюють електронні декларації та чому на практиці волонтери все ще стикаються з низкою труднощів на кордоні.

Помічник ректора УжНУ, керівник ГО «Волонтеріат УжНУ» Крістіна Товт розповіла про найбільш поширену проблему: попри наявність електронних декларацій, деякі митні пости продовжують вимагати друковані копії документів. Це подовжує час проходження контролю і створює дублювання процедур.

Керівниця «Карпатського фонду-Словаччина» Лаура Діттел наголосила на випадках можливих корупційних ситуацій на кордоні, а також акцентувала на труднощах, з якими стикаються іноземні волонтери під час перетину КПП.

Також представники волонтерських організацій, зокрема «Волонтеріату ДВНЗ УжНУ», «Карпатського фонду-Словаччина» та «Карітас» Самбірсько-Дрогобицької єпархії УГКЦ, порушили питання неефективної роботи зеленого коридору. За їхніми словами, він фактично не функціонує, і водії гуманітарних вантажів змушені стояти у загальних чергах. Усі волонтерські організації одностайно підтримали необхідність забезпечити реальне застосування цього механізму.

Представники Закарпатської та Львівської митниць Василь Татош і Зоя Бистрова надали офіційні роз’яснення щодо всіх озвучених проблем. Зокрема, вони повідомили про початок перегляду практики вимагання паперових копій електронних декларацій на всіх митних постах області.

Також вони наголосили на готовності впроваджувати цифрові рішення та оперативно реагувати на проблеми, які піднімають волонтери. За їхніми словами, митні органи зацікавлені в прозорих і ефективних процедурах, що не створюватимуть перешкод для доставки гуманітарної допомоги.

Під час дискусії свої практичні історії також представили волонтери й благодійники з України та Угорщини: Ґабор Прокай, Олександр Кацьора, Михайло Коваль, Галина Космін, Володимир Барняк, Тарас Зварич та інші.

Вони розповіли про затримки, бюрократичні вимоги, складнощі з документами та підкреслили необхідність спрощення процедур для тих, хто щоденно доставляє допомогу військовим і цивільним.

За інф. ГО «Карпатські обрії»